Mar 20, 2013

Trans Jerging (Gunung Suku - Irau)

Trans Jerging merupakan salah satu laluan idaman aku. Setelah sekian lama, akhirnya aku berpeluang untuk menjejakkan kaki di sepanjang laluan ini. Nama 'Jerging' yang diberi dipercayai sepenuhnya diambil sempena Sungai Jerging yang perlu dilintasi di pertengahan perjalanan ini.

16032012 (Sabtu) - Ekspedisi bermula daripada Masjid Kampung Raja, Cameron Highland. Setelah bertemu dengan para peserta yang rata-ratanya daripada bidang perhotelan, kami menaiki 4WD menuju ke Start Point Gunung Suku yang terletak di laluan Simpang Pulai-Cameron Highland. Sebagai langkah keselamatan harta benda peribadi, peserta yang membawa kenderaan sendiri dinasihatkan supaya tidak meninggalkan kenderaan mereka di pintu masuk ke gunung tersebut. Salam perkenalan untuk 2 jam pertama memerlukan kami mendaki tebing 'lutut ke perut' untuk tiba di kawasan permatang yang landai sepanjang 30-50 meter.

Kemudian untuk tiba di Water Point pertama (WP1) memerlukan kami mendaki selama 5-10 minit. Punca air sangat sedikit terutamanya pada musim kering. Daripada WP1, perjalanan seterusnya ke puncak Gunung Suku mengambil masa lebih kurang 2 jam mendaki. Namun kecerunan rentis tidak seteruk awal perjalanan. Lewat jam 5.30 petang kami tiba di puncak Gunung Suku dan bermalam.

17032012 (Ahad) - Keadaan cuaca lebih berpihak kepada kami. Syukur seawal pagi ini kami dapat melihat paparan keindahan alam tatkala matahari naik. Tanpa melengahkan masa, dengan jentera Canon G12 aku merakamkan paparan-paparan indah ini. Kami mula bergerak menyambung perjalanan pada jam 10.30 pagi. Belum sempat meruntuhkan khemah, para pendaki lain sudah menyerbu kami tak sabar memeulakan perjalanan. Kelam kabut dibuatnya. "Ku sangka Kura-kura, rupa-rupanya Kijang yang datang", kata Nabil.

18032012 (Isnin) - Setelah berkemas dan membersihkan sampah kumpulan, kami bertolak turun menuju keluar daripada kawasan pelancongan yang digelar 'Mossy Forest Cameron Highland' ini. Longgokan yang sempat kami 'hapuskan' masih tidak dapat memperbaiki keindahan persekitaran. Memikirkan ada sahabat-sahabat yang ingin menjalankan misi pembersihan membuatkan hati ini tenang sedikit. Seperti biasa, tepat jam 10.30 pagi kumpulan kami bergerak turun dan selamat tiba lewat sedikit daripada perancangan asal iaitu jam 2.00 petang.

Line-up Crew: Am, Idan, Nabil, dan Shahrul Nizam (Ngai)