Apr 22, 2013

Ketaksuban Manusia

Gambaran Contoh

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini aku terpanggil untuk menulis mengenai isu TAKSUB ataupun lebih panjang maknanya sebagai 'ketaatan melulu' terhadap sesuatu perkara tanpa sebarang rujukan lain. Berlainan pula dengan TAAT iaitu 'kepatuhan' terhadap sesuatu yang hakikat dan irodat. Irodat merupakan salah satu daripada 20 sifat Allah SWT yang membawa maksud Kehendak-Nya.

Banyak perkara yang menjadi rahsia di dunia. Terdapat 2 jenis rahsia yang boleh kita bahagikan iaitu Rahsia Kekal (milik Allah SWT) dan Rahsia Dunia yang mampu difikirkan manusia. Perkara yang mampu terfikir dek akal manusia hanyalah Rahsia Dunia, yang mana rahsia ini dicipta oleh manusia atas keizinan-Nya. Aku bukanlah seorang yang sangat ilmiah namun dengan akal yang diberi, mudah-mudahan apa yang ku cari ini akan lebih membuatkan aku mengenali diriku, agamaku dan penciptaku.

Dunia yang menjadi tempat tinggal ku ini telah lama wujud. Dan telah berkali-kali di 'uli' @ dimusnahkan kembali diatas sebab-sebab tertentu. Samada kemusnahan semulajadi mahupun kemusnahan yang disebabkan oleh manusia itu sendiri. Setiap kemusnahan itu akan membentuk satu peradaban kehidupan yang baru. Satu jalan cerita yang baru.

Dari sini dapat kita lihat bagaimana Allah SWT itu menyayangi manusia untuk menjadi Khalifah yang lebih baik di muka bumi ini. Maka segala rahsia-rahsia terdahulu di kuburkan di dasar laut mahupun bersebati dengan alam semulajadi. Rahsia-rahsia ini merupakan Rahsia Dunia dan bukan Rahsia Kekal-Nya. Rahsia Dunia ini mampu di korek kembali asal usulnya dengan akal fikiran manusia ini. Tidak pernah dilarang untuk manusia mengungkit kisah-kisah lama, dan tidak juga dilarang manusia mengetahui asal-usul mereka.

Terdapat banyak pengkaji dan hasil kajian melalui tulisan, gambaran dan bukti. Kajian-kajian ini merupakan satu bahan ilmiah untuk golongan kebanyakan (bukan pengkaji). Kajian-kajian ini juga merupakan peninggalan lama yang menjadi Rahsia Dunia, suku kaum, agama, teknologi, peradaban lama. Tidak salah untuk membaca namun untuk mempercayai sesuatu itu memerlukan dalil yang soheh yang mampu mengesahkan sesuatu pengkajian itu. Jika tidak, sesuatu pengkajian itu hanya boleh dijadikan sebagai bahan bacaan riwayat mahupun hikayat bebas tanpa sebarang pengiktirafan.

Perkara yang ingin diperkatakan disini ialah Ketaksuban Manusia akhir zaman terhadap sesuatu ciptaan sehingga menggugat Kepatuhan terhadap seruan agama. Ketaatan melulu mengenai sesuatu fakta tanpa usul periksa, terutamanya daripada golongan kebanyakan (pembaca). Ketahuilah bahawa sikap/sifat ini hanya akan membawa bencana dan mampu memecah-belahkan kehidupan baru ini. TAKSUB dapat dilihat melalui pembawakan, tona lontaran suara dan cara berfikir.

Apabila seseorang itu mengambil sesuatu perkara yang didengarinya mahupun pembacaannya dan disebarkan kepada umum akan perkara yang baru diketahuinya itu, maka jatuhlah sifat TAKSUB dalam diri mereka. Mohon jauhkanlah diri ini daripada sifat-sifat yang merosakkan minda serta cara hidup (Islam) ini.

"Maha Suci Allah SWT, mohon jauhkanlah diri-ku dan hamba-hambamu daripada sifat-sifat takbur dan tunjukkanlah kami, suluhkan nur untuk kami menuju ke jalan-jalan yang benar dan diredhai. Kadang kami tersilap bahasa, kadang kami juga tersasar daripada laluan ke al-Jannah. Mohon perbetulkan salah silap kami Allah SWT."

Previous Home