Aug 12, 2012

Eksplorasi Sungai Enam (Belum/Temenggor)

Sungai Enam merupakan salah satu spot pelancongan di sekitar Tasik Temenggor. Projek kerjasama antara Wild Junction, Rainwalker dan Royal Belum Resort telah memberikan aku peluang untuk menyelongkar di segenap penjuru hutan sekitar kawasan Sungai Enam ini. Berikut merupakan catatan kerja yang telah dilakukan sepanjang projek ini.



Ekspedisi Pertama (1-5 Julai 2012)
Tujuan utama ekspedisi selama 5 hari ini adalah untuk membuka 3 laluan hutan untuk tujuan penyelidikan pada masa akan datang. Kami diberitahu bahawa terdapat laluan lama disekitar kawasan Sungai Enam ini, samada laluan balak lama, rentis sempadan hutan, rentis latihan tentera dan rentis pemburu Gaharu. Ekspedisi pada kali ini disertai oleh 3 orang jurupandu daripada Wild Junction iaitu Harikrishna Batunipah, Idham Hatta dan saya sendiri, Nik Khairul Amri. Manakala daripada pihak lain pula ialah Chandra, Abdullah Ooi, Latiff dan 3 pembantu Orang Asli.

Selama 5 hari berada di Sungai Tiang, pihak kami berjaya membuka Laluan 1 (Trail 1) daripada Base Camp menghala ke puncak 870, Laluan 2 (Trail 2) menghala ke Advance Base Camp dan High Camp serta Laluan 3 (Trail 3) menghala ke puncak 866. Pihak kami hanya mampu cover sebanyak 9 map square sahaja untuk ekspedisi pada kali ini kerana kesuntukan masa dan beberapa faktor yang tidak menginzinkan.


Ekspedisi Ketiga (19-21 September 2012)

Kembali ke Gerik untuk proses persediaan terakhir sebelum ekspedisi sebenar pada awal Oktober nanti. Objektif utama kunjungan pada kali ini ialah untuk menandakan rentis-rentis yang telah dibuka, mengenal pasti tarikan-tarikan utama dan membersihkan kawasan perkhemahan terakhir.

Agak mengecewakan kerana salah seorang daripada kami tidak dapat hadir, malah mungkin tidak menyertai kumpulan kami dalam mengendalikan projek ini pada bulan hadapan. Kami akan merindui kamu wahai sahabat, dan semoga berjaya dengan apa yang anda lakukan.

Kunjungan kami pada kali ini juga disertai oleh seorang jurupandu yang merupakan seorang sahabat yang dipercayai akan kebolehan beliau, dan juga beberapa crew suntingan video. Juga pertemuan dengan Dr. Baskaran daripada PBF yang selama ini aku hanya mendengar bualan mulut sahaja, kini telah bersemuka secara peribadi.

Previous Home