Apr 18, 2011

Mount Hopping Cameron Highland

Mount Brinchang

15hb April 2011 - Tidak sempat aku pulang ke Kuala Lumpur untuk berkemas, nahh melompat pula ke Cameron Highland. Perjalanan pada kali ini agak mencabar. Sejurus selesai program bersama AKZONOBEL aku meminta bantuan Zainal Arshed menghantar aku ke Ipoh. Tiba di Ipoh aku jadi blur tak tau nak buat apa. Akhirnya, lepak masjid lah jawapnya sementara menunggu malam. Jam 7.00 petang aku memanjangkan langkahku, menaiki bas daripada Medan Kitt ke Medan Gopeng, tempat pertemuan yang dirancangkan bersama ahli-ahli jemaah yang lain. Memandangkan malam masih muda, cybercafe belakang McD menjadi tempat pilihan untuk membunuh waktu. Jam 12.00malam, Mustakim Sedek tiba membawa aku terus ke Kem Sungai Pauh, Cameron Highland dan bermalam.

Camp Sg Pauh

16hb April 2011 - Seawal jam 7.30 pagi, aku, Mustakim Sedek dan Abang Chik keluar ke Pekan Tanah Rata mencari sesuatu untuk dimakan. Sejuk punya pasal perut jadi lapar.. Hari ini misi aku dan Mustakim Sedek adalah membawa 7 pendaki F.O.C (FirstTimeR Outdoor Club) dan Abang Chik menjajah puncak Gunung Irau dan Brinchang dengan selamat. Keadaan cuaca pada awal pendakian baik sekali namun pada pertengahan perjalanan hujan turun dengan lebatnya. Kesemua pendaki selamat sampai ke puncak Gunung Irau dan pulang melalui rentis Gunung Brinchang. Al-kisah nak dipendekkan cerita, kecederaan telah berlaku pada salah seorang peserta. Nasib baik kejadian yang tidak diingini berlaku sejurus keluar daripada rentis hutan.

17hb April 2011 - Hari ini, 2 orang peserta tambahan tiba di Kem Sungai Pauh untuk menyertai sisa-sisa yang masih gagah untuk meneruskan perjuangan ekspedisi ini. Peserta tambahan tersebut merupakan En.Gary dan awek-nya Tracy; kenalan daripada Group Facebook M.O.B (Malaysia Outdoor Buddies). Pendakian ke Gunung Berembun diberkati dengan suasana dan cuaca yang sangat baik. Namun dugaan tetap diterima sejurus turun daripada puncak gunung. Tiba di MARDI Tanah Rata, dan baru nak mulakan perjalanan, maka hujan turun dengan lebatnya.. tersangat-lah lebat!

Mount Jasar

"You guys tak kesah ke trekking dalam hujan?", niat aku nak batalkan je ekspedisi tapi memandangkan semua yang mengikut menunjukkan reaksi muka yang selamba dan semangat yang membara. Maka ku gagahkan jua pendakian berjalan dalam hujan ini (sedih bunyinya).

Mount Perdah

Dipendekkan cerita semua yang terlibat pada perjalanan menjelajah Gunung Berembun, Jasar dan Perdah pada hari ini selamat dan tiada sebarang kecederaan yang berlaku. Subhanallah, Maha Suci Allah swt yang melindungi perjalanan hamba-hambanya.

Line-up: Am, Mustakim, Abang Chik, Aiman, Arman, Fizi Tapis, Al-Hafizi, Zaim, Fasha, Dayah, Gary dan Tracy