Jun 3, 2012

Gunung Bubu, Kuala Kangsar (1657m)

Pada tanggal 2hb Jun sehingga 3hb June 2012 merupakan tarikh keramat buat kali ke-2 aku mendaki Gunung Bubu yang terletak di Kuala Kangsar, Perak ini. Kali terakhir aku menjejakkan kaki di atas puncak gunung ini ialah pada tahun 2007, iaitu ketika masih berkhidmat di Outward Bound Malaysia Lumut.

Namun pada kali ini, ekspedisi yang dianjurkan oleh sahabat aku Encik Fadzli Bakri atau nama panggilan beliau Encik Gate dilakukan dengan lebih singkat iaitu 2 hari 1 malam. Dalam ingatan aku yang masih samar-samar ini, sebelum ini ekspedisi ini biasanya dilakukan selama 3 hari 2 malam. Meskipun begitu, ianya bukanlah satu halangan untuk aku meneruskan pendakian ini untuk tempoh yang lebih singkat.

Kumpulan pendaki rata-ratanya merupakan pendaki yang tidak ku kenali secara langsung. Ini merupakan perkara yang baik dan peluang untuk aku mengenali pendaki-pendaki lain. Turut membantu dalam pendakian ini ialah Encik Dan Crazyhamster. Selain daripada itu beberapa pendaki berpengalaman seperti Ku Ezi Zarina dan Kak Mai turut bersama-sama dalam ekspedisi ini.

Penulisan pada kali ini sedikit pendek berbanding penulisan aku yang lain. Rasanya tidak perlu aku menceritakan keseluruhan pengalaman pendakian ini. Bimbang penulisan aku akan berakhir separuh jalan seperti blog-blog lain yang masih belum lengkap.

Secara keseluruhannya, pendakian pada kali ini tidak mendatangkan apa-apa masalah kecuali kecederaan biasa seperti terseliuh dan tidak larat meneruskan perjalanan sememangnya tidak dapat dielakkan lebih-lebih lagi apabila bersama-sama pendaki baru. Alhamdulillah 12 orang daripada jumlah keseluruhan 15 orang pendaki berjaya menjejakkan kaki dengan selamat di atas puncak gunung ini tepat pada jam 12 tengahari pada tarikh 3hb Jun 2012.

Kumpulan pendaki terakhir selamat turun/pulang ke Hutan Lipur Ulu Kenas tepat jam 10.00 malam. Jumlah keseluruhan tempoh pendakian pada kali ini dianggarkan lebih kurang 23 jam mengikut kiraan waktu ketibaan pendaki terakhir.

Bersama-sama ini juga akan aku sertakan lakaran perjalanan yang pernah aku catatkan dahulu dan telah dikemaskini semula bersama kiraan tempoh perjalanan yang baru untuk setiap check-point.


Previous Home